Miasta znaczeń to projekt badawczy dotyczący sposobów budowania i odbioru narracji promocyjnych miast. Głównym wyzwaniem jest zbadanie jak budowanie wizerunku miasta wpływa na (re)interpretację historii, kultury i dziedzictwa danego miasta. Jak dane miasto jest mitologizowane w promocji? Które elementy historii, tradycji, dziedzictwa uznawane są za istotne i są wykorzystywane w promocji, a które pomija się?, lub wręcz, przekornie: Ile jest miasta w promowanym wizerunku miasta?
Badane warstwy znaczeniowe obejmują recepcję I. przestrzeni miasta, II. wizerunku miasta oraz III. narracji promocyjnej miasta.
Problematyka badawcza odwołuje się do takich zagadnień jak dylematy kulturowe, objawiające się w konieczności wyboru tego, które wątki tradycji podtrzymywać, a które eliminować; pamięć i (dobrowolne) niepamiętanie; rola genius loci w promocji miasta; fluktuacje tożsamości kulturowej i społecznej a także stereotypy i autostereotypy. Metodologia: triangulacja metod jakościowych (analiza treści dokumentów strategicznych, analiza zawartości materiałów promocyjnych, wywiady eksperckie IDI) oraz ilościowych (sondaż CAWI).
pełny opis projektu -> tu!
Projekt realizowany był w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach w ramach grantu Narodowego Centrum Nauki: Miasta znaczeń: wizerunki polskich miast oraz społeczna recepcja ich promocji a przekształcenia wątków tradycji i treści kultury (nr DEC-2012/05/N/HS6/03962).
Super ankieta; właśnie wypełniłem. Proszę o wyniki.
Informacja o wynikach będzie na stronie, jak tylko skończą się badania. Pozdrawiam!